KITA SAMA SAHAJA.. BEZANYA CUMA AMALAN KITA..


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Luqman Hakim menceritakan, pada zaman dahulu ada seorang ulama’ Islam yang terkenal bernama Ali bin Fadhil. Beliau terkenal kerena sifatnya yang warak serta tidak mempedulikan kemewahan dan kebesaran dunia. Disebabkan sifat pekertinya itulah dia amat dicintai oleh umat Islam di zamannya.

Pada suatu hari Ulama’ besar itu telah pergi ke Mekah kerana hendak menunaikan haji. Ketika beliau sedang mengerjakan tawaf di Kaabah iaitu di tengah-tengah lautan manusia ketika itu, tiba-tiba seorang pencuri telah berjaya mencuri dompetnya. Setelah dia selesai mengerjakan tawaf barulah dia sedar bahawa dompetnya telah dicuri. Dengan tenang dia menghadapi kejadian itu sebagai ujian dari Allah. Ayahnya telah melihat peristiwa itu berasa hairan dengan sikap anaknya. Dia kelihatan seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku.

Tetapi setelah itu tiba-tiba Ali bin Fadhil menangis. Melihatkan anaknya menangis, ayahnya datang menghampirinya dan bertanya :” Hai, anakku, adakah engkau menangis kerana wang yang telah dicuri itu?” “ Tidak ayah, apalah yang hendak ditangiskan kalau itu kehendak takdir.” Kata Ali sambil mengesatkan air matanya.

Sebenarnya saya menangis kerana kasihan mengenangkan nasib orang yang mencuri itu. Ini kerana di tidak akan berupaya hendak membela perbuatannya itu di hadapan Allah S.W.T. pada hari Kiamat nanti. Begitulah keadaan orang yang beriman, mereka sentiasa memandang kecil pada kerugian harta dunia yang tidak kekal. Manakala bagi orang yang tidak beriman mereka akan menganggap itu adalah kerugian yang besar.

Sumber : Buku Himpunan Kisah-Kisah Teladan

0 comments:

Post a Comment