KITA SAMA SAHAJA.. BEZANYA CUMA AMALAN KITA..


Dari Abu Qatadah r.a berkata bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud ,” Mimpi yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T., manakala mimpi yang buruk itu datangnya dari syaitan. Kalau sesiapa mimpi sesuatu yang dibencinya hendaklah dia meludah ke kiri sebanyak tiga kali. Kemudian berlindunglah kepada Allah S.W.T., nescaya tidak akan datang sesuatu bahaya. Dan jangan menceritakan kepada sesiapa pun. Kalau ada sesiapa yang bermimpi buruk, hendaklah dia gembira dan janganlah menceritakan kepada sesiapa kecuali orang yang disayangi.”

Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud, “Apabila hari kiamat telah dekat, maka jarang mimpi seseorang muslim itu tidak benar. Mimpi yang paling benar ialah mimpi-mimpi yang selalu berkata benar. Dan mimpi seorang muslim itu adalah sebahgian dari 45 macam nubuwwah (wahyu). Mimpi itu ada tiga macam.

1   Mimpi yang baik adalah khabar suka dari Allah

2  Mimpi yang menakutkan atau pun yang menyedihkah datangnya dari syaitan.

3  Dan mimpi yang timbul disebabkan angan-angan atau khayalan seseorang itu, maka kerana itu, jika kamu bermimpi yang tidak menyenangkan kamu, maka bangunlah dan kerjakan solat, dan jangan ceritakan kepada sesiapapun.”
 
Mimpi ialah satu sandiwara ketika kita tidur,dan Rasulullah S.A.W. telah lebih dahulu mengetahui tentang permainan mimpi sebegini, maka dengan sebab itulah Rasulullah S.A.W. telah memberitahu kita apa yang harus kita buat kalau kita bermimpi sesuatu yang menyedihkan ataupun yang menakutkan kita.

Manusia hari ini kalau dia bermimpi sesuatu yang buruk, maka dia akan segera pergi mencari tukang tilik nasib, atau bomoh untuk menyatakan tentang mimpinya itu. Oleh itu kami harap dengan hadis yang kami kemukakan ini mudah-mudahan kita akan meninggalkan kerja-kerja yang karut. Oleh itu buatlah seperti yang Rasulullah S.A.W. telah terangkan kepada kita, kita semua berlindung kepada Allah. Percayalah kepada Allah S.W.T. sahaja kerana baik buruk hanya akan berlaku dengan kehendakNy, kalau berlaku sesuatu yang buruk pada kita nescaya ada kebaikannya. Janganlah putus asa, orang yang putus asa adalah yang jauh dari rahmat Allah S.W.T.

Sumber : Himpunan Kisah-Kisah Teladan..

0 comments:

Post a Comment