KITA SAMA SAHAJA.. BEZANYA CUMA AMALAN KITA..
gambar hiasan

Sebelum Umar r.a. memeluk Islam, dia merupakan orang yang paling kuat dan tegas dalam pendiriannya lebih-lebih lagi dalam hal yang hendak membunuh Rasulullah S.A.W.  Pada suatu hari orang-orang Quraisy mengadakan perhimpunan untuk memilih seorang yang layak untuk membunuh baginda Rasulullah S.A.W.

Apabila perhimpunan bermula dan usul dibentangkan, berkatalah orang-orang Quraisy itu, “ Tuan-tuan, siapakah di antara tuan-tuan yang sanggup tampil ke hadapan untuk membunuh Rasulullah S.A.W. ?” Tiba-tiba Umar tampil ke hadapan sambil berkata, “ Aku sanggup!” Maka berkata semua orang Quraisy itu, “ Ya memang Umar yang paling layak untuk menjalankan tugas ini!”

Dengan pedang yang tergantung di leher, maka Umar pun bertolak menuju ke tempat kediaman Nabi S.A.W. Dalam perjalanan, Umar bertemu dengan Saad bin Abi-Waqqas.

Saad bertanya, “ Wahai Umar ! Engkau hendak pergi kemana?” Jawab Umar, Aku sebenarnya hendak pergi kerumah Nabi Muhammad untuk menghabiskan riwayat hidupnya.”
 
Saad berkata lagi, “ Wahai Umar, kalau engkau tetap hendak meneruskan pekerjaan mu itu, sudah tentu Bani Hashim, Bani Zuhrah dan Bani Abdi Manaf akan membunuhmu sebagai tindak balas atas perbuatanmu!”

Apabila Umar mendengar keterangan dari Saad, dia merasa gelisah dan berkata, “ Nampakmya  engkaupun telah meninggalkan agama nenek moyangmu dan adalah lebih baik aku bunuh engkau dulu.”

Umar dengan segera menghulurkan pedangnya dan pada masa yang sama, Saad mengisytiharkan pengislamannya dan mengeluarkan pedangnya. Sebelum pertarungan bermula, Saad sempat menyindir Umar dengan berkata,” Sebelum engkau bertarung dengan aku, lebih baik engkau menjaga rumahtangga mu terlebih dahulu kerana saudara perempuanmu dan iparmu juga telah memeluk agama Islam.

Perkataan yang keluar dari mulut Saad cukup menyakitkan hati Umar, lebih sakit dari tikaman hujung pedang Saad. Kemarahan Umar tidak dapat dikawal lagi menyebabkan dia meninggalkan Saad dan menuju ke rumah saudara perempuannya.

Apabila Umar sampai di rumah tersebut, dia mendapati rumah itu berkunci dari dalam. Oleh kerana marah yang menyala-nyala, Umar mengetuk pintu dengan kuat dan memanggil saudara perempuannya dengan suara yang lantang.

Apabila Khabab mendengar suara Umar, diapun lari menyembunyikan diri dengan meninggalkan masyaf-masyap Quran yang sedang dibaca oleh mereka.

Apabila pintu dibuka, Umar dengan segera menampar saudaranya sambil berkata, “ Engkau telah mengkhianati dirimu sendiri dan engkau telah meninggalkan agama yang dibawa oleh moyangmu!” Tamparan yang kuat itu telah melukakan kepala saudaranya.

Walaupun kepala saudaranya berdarah, Umar tidak menghiraukannya tetapi terus bertanya, “ Apakah yang engkau buat tadi? Dan suara siapakah yang kudengar tadi!” Kemudian iparnya berkata, “ Kami hanya berbual-bual.” Umar betanya lagi,” Adakah engkau telah meninggalkan agama yang dibawa oleh nenek moyangmu?” Lalu iparnya itu menjawab,” Bagaimana kalau agama baru ini lebih baik dari agama lama?”

Mendengar kata-kata yang diluahkan oleh iparnya itu, Umar bertambah marah dan memukul iparnya dengan kejam dan menarik-narik janggut iparnya itu. Apabila keadaan bertambah buruk, saudaranya cuba meleraikan tetapi dia juga dipukul dengan teruk sehingga mukanya berlumuran dengan darah.

Sambil menangis, saudaranya berkata, “ Umar, engkau memukul kami di sebabkan kami memeluk agama Islam dan dengarlah pengakuan dari kami bahawa kami berazam untuk mati dalam Islam. Oleh itu, kalau engkau hendak melakukan apa saja ke atas kami, engkau boleh lakukan. Namun kami tidak akan sekali-kali keluar dari agama Islam.”

Setelah fikiran Umar kembali tenang, dia merasa sangat malu atas perbuatan yang dilakukannya itu. Dan apabila dia menoleh, terpandang dia akan masyaf-masyaf yang ditinggalkan oleh khabab tadi. Lalu Umar berkata, “ Baiklah, tunjukan masyaf-masyaf itu kepadaku!” Dengan pantas saudaranya berkata, “ Tidak, anggota kamu tidak bersih. Oleh itu, kamu tidak boleh menyentuhnya!”

Akhirnya Umar membersihkan badannya dan mula membaca-baca masyaf-masyaf itu. Umar membaca surah Thaha dari mula. Apabila sampai pada ayat 14 yang berbunyi, “ Sesungguhnya Akulah Allah, tidak ada Tuhan kecuali Aku. Maka sembahlah Aku dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati aku.” Tidak semena-mena, sikap dan pandangannya berubah, lalu Umar berkata, “ Bawalah aku bertemu dengan Rasulullah S.A.W.”

Apabila Khabab mendengar ucapan itu, dia segera keluar dari tempat persembunyiannya sambil berkata “ Wahai Umar, ini ada berita baik untukmu semalam (iaitu pada malam Jumaat). Rasulullah telah mendoakan kepada Allah S.W.T. Kata Rasulullah: Ya Allah kuatkanlah Islam kepada Umar atau Abu Jahal, sesiapa yang Engkau suka. Nampaknya Allah S.W.T. telah memilihmu.”

Pada pagi Jumaat, Umar menemui Nabi S.A.W. dan Umar memeluk Islam. Pengisytiharan Umar di atas pengislamannya merupakan satu tamparan hebat terhadap kaum musyikin. Walaupun bilangan orang Islam ketika itu terlalu sedikit berbanding dengan orang-orang kafir, mereka tetap berusaha untu menghapuskan orang-orang Islam.

Dengan pengislaman Umar, Kaum muslimin bertambah berani kerana itu merupakan satu kejayaan besar bagi kaum muslimin dan menjadi kebanggaan orang-orang Islam.

sumber :Himpunan Kisah-Kisah Teladan..

0 comments:

Post a Comment