KITA SAMA SAHAJA.. BEZANYA CUMA AMALAN KITA..






Pada suatu masa dahulu, seorang gadis bernama Cinderella tinggal bersama ibu tiri dan dua orang kakak tirinya. Ibu tiri dan kakak tirinya tidak sukakan Cinderella. Cinderella disuruh bekerja di dapur sepanjang hari.

Cinderella tidak pernah membantah walaupun dia terpaksa membuat semua kerja di dalam rumah itu. Kawan-kawannya hanyalah beberapa ekor tikus dan seekor kucing bernama comel.


Pada suatu hari, mereka menerima satu jemputan dari istana. Raja menjemput semua gadis di seluruh negeri untuk menghadiri suatu majlis tari-menari di istana.







Kakak-kakak tirinya sungguh gembira. “ Anak raja akan memilih bakal isterinya dimajlis itu”, kata mereka. Cinderella sangat sedih kerana tidak dibenarkan menghadiri majlis itu.

Pada hari itu kakak-kakak tirinya memakai gaun yang mahal dan cantik untuk ke istana. Cinderella menangis kerena ditinggalkan. Tiba-tiba seorang pari-pari menjelma di depan Cinderella.

Dengan sebatang tongkat sakti, dia menukar sebiji labu menjadi sebuah kereta kuda yang indah, tikus-tikus menjadi kuda dan come menjadi seorang pengawal yang segak.
 

Akhirnya, baju buruk Cinderella ditukarkan menjadi sepasang gaun yang sangat cantik dan di kakinya terdapat sepasang kasut kaca yang berkilauan.

“Ingat …. Kamu mesti pulang sebelum pukul dua belas malam kerana sakti  ini akan hilang selepas itu,” kata pari-pari. Cinderella mengucapkan terima kasih kepada pari-pari dan terus menuju ke istana dengan kereta kuda yang indah itu.

Di istana, kejelitaan Cinderella menarik perhatian putera raja. Putera Raja mengajak Cinderella menari. Cinderella berasa sungguh gembira kerena dapat menari dengan Putera Raja. Dia terlupa ada pesanan pari-pari tadi. Apabila jam mula berbunyi …satu, dua, tiga…..Cinderella baru teringat bahawa dia terpaksa pulang sebelum jam dua belas malam!

Cinderella berlari keluar dari pintu istana. Kasut kaca itu terlucut daripadakakinya tetai dia tidak semat mengambilnya semula.  Cinderella meluru masuk ke dalam kereta kuda dan terus berlalu dari situ. Putera Raja tidak dapat menahannya.
Tepat pukul dua belas malam sakti pari-pari tidak ada lagi. Cinderella berbaju buruk kembali.

Pada keesokkan harinya Putera Raja bertitah supaya gadis itu dicari di seluruh negeri. “ Beta akan berkahwin dengan sesiapa yang dapat memakai kasut kaca ini,” kata Putera Raja itu.

Semasa rombongan Di Raja berada di rumah Cinderella, kakak-kakak tirinya yang hodoh itu cuba sedaya upaya untuk memakai kasut itu tetai tidak berjaya. Tiba-tiba Cinderella muncul di pintu dapur.

“Beri saya cuba kasut kaca itu,” Cinderella merayu. Kakak-kakak tirinya mentertawakannya. Tetapi alangkah teperanjatnya mereka apabila kasut itu padan dengan kaki kecil Cinderella.

Cinderella di bawa ke istana. Tidak lama kemudian Cinderella dan Putera Raja pun berkahwin.

Semenjak hari itu Cinderella tidak lagi bertermu dengan ibu tiri dan kakak-kakak tirinya.

0 comments:

Post a Comment